Lábjegyzet az antropológia kutatás kortárs kihívásaihoz
A be nem avatkozó antropológia eszményét le kell rombolni!
/Nagy Károly Zsolt; elhangzott: Replika kerekasztalbeszélgetés, 2015.11.24./
A posztmodernben, ahogy egy fontos "antropológiai karakter", Renato Rosaldo fogalmazott: „az objektív – feltétlen, univerzális, időtlen – igazság elvesztette monopol helyzetét”. Korunk késő-modernségében megérkeztünk a megismerés határaihoz - "valaki felszedte mögöttem a síneket, és most itt vagyok az új dolgok kezdeténél" (Kassák). S ebben az abszurd helyzetben a kultúra- és társadalom-kutatónak a terepen fel kell ismernie saját illetékességét: hogy vizsgálata egyrészt önvizsgálat, másrészt beavatkozás a vizsgált kultúrába.
Tudománykritika és a posztmodern (kritikai) antropológia problémája
Isten óvja ezt a paradigmát!
/Thomas S. Kuhn/
Az előbbi idézetet a poszt-modern és interpretív antropológia egyik legmeghatározóbb alakja emelte be a kultúráról való párbeszédbe. Clifford Geertz: A megfelelő szöveg a megfelelő időben c. munkájában Kuhn munkásságát elemzi, azokat a gondolatokat, amelyek A tudományos forradalomak szerkezete c. tudományelméleti kutatás során "szabadultak ki a palackból", s amelyeket "többé nem lehet figyelmen kívül hagyni". A "normatív tudomány", az intézményesült megismerés problémája: hogy a "tudomány" többé nem feltétlenül a megismerés módja, hanem bizonyos társadalmi cselekvések sztenderdje lett.
A tudományterületek kérdésfeltevései az adott tudomány "paradigmatikus elméletéhez" kapcsolódnak, de erről a kutatók nagy része megfeletkezett, és a transzcendens álláspontot - amely e paradigmatikus elméletek alapja - kizárólagosként, végső igazságként legitimálták... holott semmiféle tudományos bizonyíték nincsen rá, hogy ezek az elképzelések megállnák a helyüket, sőt... az ismeretelmélet mezsgyéjén már kirajzolódnak a jelenlegi tudományos módszerek hiányosságai, amelyek új kérdéseket generálnak, s e kérdések megválaszolásához új, alternatív nézőpontot kell keresni. (Ezen alternatív nézőpontok megalkotásának eszköze: a tudományos szintézis. E blogban a művészet és tudomány eszköztárának szintézisét igyekszem megelőlegezni.)
Különösen igaz ez akkor, ha a szellemtudományokról van szó, (bár azt tegyük hozzá, hogy Kuhn főképp a reál tudományok történetét elemezte, s azokból indult ki), hiszen a megismerés alanya és tárgya egyaránt az ember; így nem lehetséges az objektív nézőpont. A távolság (distancia) amely a vizsgáló és a vizsgált alany között van, az antropológia szerint kulturális természetű.
A kultúra fogalma azonban nem egyértelmű. A kultúra kutatója az idegenség (kulturális másság) értelmezésére vállalkozik, de mindeközben eltávolodik saját identitásától (Kunt Ernő). Lehet, hogy pőre a megfogalmazás, de a kultúrakutató tulajdonképpen úgy vizsgálja az adott közösséget, hogy e közben nem tartozhat sehová: kiszakad saját kulturális közegéből, és a vizsgált terepen is kívülállóként mozog. Egy ilyen helyzetben az idegenséget már nem csupán a másikban tapasztalom, hanem rövidesen saját magamban is. Én egy filozófiai gondolat reflexiójával definiálnám újra a kultúrát, mert ebben a gondolatban már ott van a tett és a cselekvés igénye:
Mindenkinek meg kell szerveznie magában a káoszt, hogy visszaeszméljen valódi szükségleteire. [...] valamikor egyszer fel kell lázadnia az ellen, hogy mindig csak utánamondó, utánatanuló, utánacsináló; akkor kezdi csak megérteni, hogy a kultúra még valami más is lehet, mint az élet dekorációja.
/Nietzsche: A történelem hasznáról és káráról/
A személyes pozíció és az "etikai paradigma"
Minden érv olyan erős, mint a képviselője.
Bizonyítom, tanulj belőle!
/Derrida/